Är båten grundmålad eller inte?
Har båten redan en bra grundfärg så behöver man inte återupprepa denna process.
Har man där emot en gammal grundfärg sedan 10-15 år tillbaka kan man behöva utföra grundarbetet på nytt.
Är båten helt ny och aldrig blivit målad bör man grundmåla den.
1- eller 2-komponent...?
Det finns 2 typer av grundfärger som vi ofta stöter på när det gäller båtbottnar.
En 1-komponents grundfärg fungerar så att lösningsmedlet i färgen dunstar från färgen och låter den torka.
1-K färgen lämpar sig oftast som en vidhäftningsfärg mellan ny och befintlig bottenfärg om man inte riktigt vet vilken typ av färg som båten är målad med tidigare. Denna grundfärg är även den som används på träbåtar innan målning med bottenfärg.
2-Komponents grundfärger torkar med hjälp av en härdare som blandas i färgen innan målning.
Dessa färger för grundmålning av båtbotten har oftast epoxi som ingrediens. En epoxigrundfärg har som uppgift att skapa fäste för bottenfärgen men också skapa ett vattentätt skikt mellan vattnet och skrovet för att förhindra plastpest (böldpest).
Varför ska jag grundmåla?
Alla - En grundfärg har oftast en uppgift, att få slutfärgen att fästa. På en båtbotten är detta viktigt då färgen konstant är under vatten och den friktions som bildas mellan båt och vatten kan få bottenfärgen att lossna.
Plastbåt - Om man sjösätter en plastbåt som inte blivit epoxibehandlad (grundmålad med epoxigrundfärg) finns risken att båten kan få plastpest.
Vad är då plastpest? En plastbåts yttre blanka skikt är tillverkad av det som heter gelcoat och den har små små porer i sig. När båten ligger i vattnet skapas ett tryck in mot skrovet som gör att vattnet tränger in i gelcoatens porer (detta kan man märka av då båten ofta väger mer i slutet av säsongen än mot vid sjösättningen). I värsta fall kan skrovet suga åt sig tillräckligt med vatten för att glasfiberlaminatet som båten är konstruerad av ska delaminera.
För att förhindra plastpest bör man epoxibehandla sin plastbåt med 4 lager epoxigrundfärg. 4 lager är för att få till ett tillräckligt tjockt skikt som blir 100% vattentätt. Denna process gäller för alla plastbåtar i alla vatten, sött som salt.
Aluminiumbåt - En aluminiumbåt kan inte få plastpest. Där emot kan aluminiumet reagera starkt på kopparoxid som är ett innehåll i många av dagens bottenfärger. Vill man använda en kopparbaserad bottenfärg på en aluminiumbåt ska man välja en som innehåller koppartiocyanat istället.
Denna koppar är inte lika aggressiv som kopparoxiden men bör ändå inte komma i direkt kontakt med aluminiumet. Därför ska man epoxibehandla sin aluminiumbåt förutom för vidhäftningen.
Tänk på att grundmåla aluminium med
minst 5 lager för att få ett hållbart korrosionsskydd. Det är också viktigt att
slipa noga innan målning med grovt papper. Följ tillverkarens anvisningar för att få det bästa resultatet.
Utan bottenfärg - Om ni bestämt er för att inte bottenmåla båten i år och istället använda något av de mekaniska hjälpmedlen som finns för att slippa beväxningen så rekommenderas ändå att man epoxibehandlar botten då risken finns för plastpest och båttvättarna som finns att tillgå har stor påverkan på gelcoaten. En epoxi gör så ytan blir stenhård och skyddar gelcoaten mot slitage.
Det finns några metoder för att ta bort gammal grundfärg på som är lite olika effektiva beroende på båt och form.
Dom vanligaste metoderna är:
Till att börja med så behövs ett färgtråg att hälla upp färgen i och en ren rörpinne att blanda färgen med.
Använd en lite kraftigare rörpinne till 2-komponentsfärger då de kan vara lite trögare.
Grundfärgen appliceras bäst med roller för större ytor och pensel för de med svåråtkomliga ställena. Ta gärna någon extra roller och pensel med om den skulle hamna på backen och samla på sig grus och smuts.
Ett tipps är att ta med en plastpåse att lägga målarverktygen i under tiden som färger torkar på båten. På så sätt torkar inte verktygen och dom går att återanvända under nästa lager. Gäller ej för 2-komponentsfärger som härdar med hjälp av härdare.
För att få en rak och snygg vattenlinje använder man sig utav en vattenlinjetejp. Dessa finns i lite olika varianter där en del kan sitta på en längre tid och andra kräver att man tar bort den direkt efter målning.
Förtunning används för att rengöra verktyg och späda ut grundfärgen med. I kallare väderförhållanden kan man behöva späda ut färgen för att få rätt flyktighet i färgen och kunna applicera den.
Använd alltid den förtunning som färgtillverkaren rekommenderar.