VÅRGUIDEN
Batteri & laddare

Är batterierna fulladdade och klara? 

Se till så batterierna är laddade och har en vilospänning på minst 12,5 volt. Vi rekommenderar att ladda batterierna fullt vid nyinstallation eller efter en lång vinterförvaring.
Är det under bör det laddas upp och kontrolleras på nytt. Har vilospänningen sjunkit drastiskt bör batteriet bytas ut till ett nytt.

Marinbatterier

De fasta batterierna ombord har tre funktioner.

1. Antigen startar man motorn med dem. 2. eller också används de till förbrukare av olika slag. 3. I vissa fall kan dessa funktioner kombineras. I båtsammanhang talar man normalt om tre sorters batterier.​


1. Startbatteriet är konstruerat för att snabbt kunna ge en kraftig starteffekt och sedan kvickt kunna återta förlorad effekt.   ​

Startbatteriet kan bli förstört (kort livslängd) om man laddar ur det för mycket.​

​2. Förbrukningsbatteriet är avsett att ge ut lite ström under en lång tid och till att tåla djupurladdningar. Det är något segare ​

att ta emot laddning. Lämpligt användningsområde är batteribank.​

3. Ofta är ett så-kallade ”dual purpose batteri” det rätta valet som klarar start och förbrukning.


Marinbatteriet eller fritidsbatteriet klarar normalt alla funktioner på en fritidsbåt.

Skillnaden mellan marin – fritid är att ett marinbatteri är kraftigare uppbyggt och tål stötar och slag bättre än ett fritidsbatteri. ​


Tips 1, Motorrummet är olämpligt som batteriförvaringsplats av två skäl.

Dels utvecklar blyackumulatorn explosiv vätgas vid laddning. Dels gillar inte batteriet värmen i maskinhallen.

Batteriet mår bäst i ett svalt, ventilerat utrymme och måste vara väl förankrat ombord. Ett batteri som kommer på drift kan ställa till med stor skada.​


Tips 2, Parallellkoppling (mest vanligt i båtar), om man kopplar plus till plus och minus till minus hela vägen bibehåller man spänning (12V) i batteribanken, men kapaciteten ökar för varje batteri (t ex 2st 75Ah = 150Ah osv)​

För optimal laddning rekommenderar vi diagonalkoppling, alltså plus på det första batteriet och minus på det sista.


Tips 3, Seriekoppling kopplas plus till minus hela vägen. Ökar spänning hela vägen men kapaciteten den samma.​

(T.ex. 2st 12V/75Ah = 24V men bara 75Ah)​

För optimal livslängd rekommenderar vi alltid samma fabrikat och samma storlek på batterierna.

Ordlista marinbatterier - Läs mer här

Batteriladdare

Batterier brukar vara ett vanligt samtalsämnet ombord under kulna höstkvällar. För att hålla dem i trim krävs det antingen många motorgångstimmar eller laddning från stolpe i land. Drar man ombord 220 volt, om så bara över en lös kabel, måste man för sin egen säkerhet montera en jordfelsbrytare på sladden.

Billiga laddare är inte avsedda att användas i fuktig miljö och tar inte hänsyn till laddningsgraden utan fortsätter, i värsta fall, ladda tills batteriet kokat torrt.

En riktig batteriladdare ombord är fuktsäkrad och elektroniskt styrd. Den kontrollerar batteriets kondition och laddningsgrad så att batteriet aldrig kan bli överladdat.

Batteriladdarens effekt har mindre betydelse. En svag laddare laddar till slut upp hur stor batteribank som helst – det tar bara längre tid. Som tumregel kan man säga att batteriladdaren, för effektiv laddning, skall prestera ca. 10 procent av batteriernas kapacitet. D v s en batteribank på 150 Ah bör laddas med minst en 15 Amperes laddare.

Nu är inte ekvationen så enkel att batteriet i ovan nämnda kombination skulle bli fulladdat på 10 timmar. Det tar oftast mycket längre tid än så. Laddningseffekten minskar när batteriet närmar sig fulladdning. I början går det fort att ladda, men sakta på slutet när det gäller att få in de sista amperen i batteriet.

TIPS, Skaffa en batterimätare, t ex NASA BM-1, som håller reda på batteriets laddningsgrad.

1. Tvätta 2. Rubba 3. Polera 4. Vaxa Underhålla Verktyg & tillbehör Grundfärg Bottenmåla SilicOne Bottenfärg Bränsletillsatser Anoder Batterier Vattensystem Motorn Rigg & mast Kapellet Kringutrustning Tillbaka till start
Title of the document