Propellergiuden

Testa om en propeller är rätt

Det gäller att försöka pricka denna effektkurva så att man nyttjar motorns kraft så optimalt som möjligt.

Materialval Hitta rätt Testa Kavitation Diameter Hubben & navet Ordlista Tillbaka till start
Title of the document
Testa

För att testa om en propeller är rätt för ditt ekipage?
Vad ger varvräknaren för utslag vid max fart vid korrekt trim och normal belastning?
Ta reda på optimalt varvtal, vad säger manualen?
För att maximera motorns effekt ut i vattnet så har motortillverkaren tagit fram ett rekommenderat max varvtal. Det gäller alltså att försöka pricka denna effektkurva så att man nyttjar motorns kraft så optimalt som möjligt.
Hamnar varvtalet under rek max varv så finns det mer kraft att hämta dvs propellern har för stor pitch/stigning (för tungdriven). Byt till en lägre pitch/stigning så att varvtalet närmar sig det optimala värdet.
Om varvtalet överskrids (dvs övervarvar) så kommer motorn att ta skada med kortare livslängd som följd. Det värsta är att motorn kan ”skära” pga för högt varvtal. För att sänka ett varvtal så måste pitch/stigningen öka.
En allmän regel är att gå från en stigning till en annan (från 21 till 19 eller från 19 till 21) så ändras varvtalet mellan 200-400 varv / minut. 

Se all olja och fett här!

Rätt propeller för din motor
Mercury -70hk Yamaha -60hk Suzuk -60hk Evinrude/Johnson -50hkHonda -60hk
Utombordare 60- och motorer med drev
Title of the document