Hubben & navet
Lös hubb eller vulkat propeller nav?
Marknaden erbjuder både lösa hubbpropellers, fasta nav
eller vulkade nav.
En äldre propeller är oftast en propeller med vulkat nav, dvs det finns en
gummivulkning mellan propellerhylsan mot övriga propellerkroppen. Dagens
moderna propellrar kommer oftast med en lös hub som placeras i en tom
propellerkropp.
Samma tomma propellerkropp kan passa flera motorer genom att byta ut hubben som
har unika mått på propellerhylsans diameter och antalet splines.
Normalt sett så bygger man in en flexibilitet i propellerns nav/hub för att
skydda växelhusets drevsats mot ras.
Det blir en enorm påfrestning vid iläggning av en växel samt när man hoppar i
vågorna då propellern släpper respektive greppar tag på vattnet. Den moderna
propellern med lös hub har en inbyggd flexibilitet kompositdelen. Det finns
stumma hubbar också men då börjar vi prata ”racing” för den professionella
åkaren som väljer för och nackdelar i det stora perspektivet.
Se alla propellrar här!