Propellergiuden

Hubben & navet

Vad är en hubb och vad är skillnaden på fasta nav och vulkade nav?

Materialval Hitta rätt Testa Kavitation Diameter Hubben & navet Ordlista Tillbaka till start
Title of the document
Hubben & navet

Lös hubb eller vulkat propeller nav?

Marknaden erbjuder både lösa hubbpropellers, fasta nav eller vulkade nav.
En äldre propeller är oftast en propeller med vulkat nav, dvs det finns en gummivulkning mellan propellerhylsan mot övriga propellerkroppen. Dagens moderna propellrar kommer oftast med en lös hub som placeras i en tom propellerkropp.
Samma tomma propellerkropp kan passa flera motorer genom att byta ut hubben som har unika mått på propellerhylsans diameter och antalet splines.
Normalt sett så bygger man in en flexibilitet i propellerns nav/hub för att skydda växelhusets drevsats mot ras.
Det blir en enorm påfrestning vid iläggning av en växel samt när man hoppar i vågorna då propellern släpper respektive greppar tag på vattnet. Den moderna propellern med lös hub har en inbyggd flexibilitet kompositdelen. Det finns stumma hubbar också men då börjar vi prata ”racing” för den professionella åkaren som väljer för och nackdelar i det stora perspektivet. 

Se alla propellrar här!

Rätt propeller för din motor
Mercury -70hk Yamaha -60hk Suzuk -60hk Evinrude/Johnson -50hkHonda -60hk
Utombordare 60- och motorer med drev
Title of the document