Bojar

TIPS!
Dra en ändlös kätting mellan boj och sten om du tänker låta bojen ligga i året runt. Då kan du enkelt kontrollera att kättingen inte är sliten och även byta den utan att behöva ta upp stenen eller dyka ner till den.

Tillbaka till huvudkategori

Bojar

En boj består oftast av två delar. Ten och flytkropp. Tre typer av flytkroppar är vanligast på marknaden. Den billigaste består av ren oskyddad Frigolit. Fördelen med den är priset. Nackdelen att den är porös och tål inte nötning vare sig av is eller annat.

Den luftfyllda bojen tål nötning bättre men gillar inte skidåkare eller skridskoåkare som tycker att det är roligt att peta och sparka på den med stavar och skridskor.

Båda de här bojarna mår bäst av att tas upp på vintern.

Den stabilaste och också den dyraste bojen är gjord av skumfylld rotationsplast. Den är både stark och seg och tål att ligga i året om.

Tenens uppgift är förankra bojen i stenen och vara mellanlänk till båten. Dess längd beror på användningsområde. Det är alltid lättare att få tag på en lång ten än på en kort. Men vid svajliggning kan en kort ten vara att föredra eftersom tampen inte lindar sig kring den lika lätt.

Huruvida förtöjningen till båten skall fästas nere på stenen, under vattnet eller ovanpå finns det två skolor om. Den ena säkert lika rätt som den andra.

TIPSET!
Dra en ändlös kätting mellan boj och sten om du tänker låta bojen ligga i året runt. Då kan du enkelt kontrollera att kättingen inte är sliten och även byta den utan att behöva ta upp stenen eller dyka ner till den.

SeaSea FAQ – Bojar

Vanliga frågor om bojar
En förtöjningsboj betyder ingenting. Däremot vita, gula eller röda bojar på rad är avgränsningsbojar. Det är oftast en badplats eller liknande. .