_
_
Konservera

Det finns många vägar till en lyckad konservering. 

Men något utav det viktigaste att tänka på är att:


- inte blanda olika glykolsorter med varandra.

- vara noga med att blanda konserveringsmedlen (glykol mm.) rätt.

- inte konservera för sent in på hösten.

- konservera motorn, toalett, pentry, kranar med rätt typ av konserveringsmedel för dess ändamål,

t.ex INTE etylenglykol till pentrykonservering.


Vid en motorkonservering är det viktigt att se så spolmuffen sitter korrekt och att motorn kommer upp i sin arbetstemperatur så termostaten öppnar upp och släpper in kylvattnet i motorns kylkanaler. Varmkör därför motorn med rent färskvatten en stund innan konserveringen påbörjas.

TIPS:  Använd en drevsäck för enklare hantering av glykolen.

För en utombordare räcker det gått att spola igenom kylvattensystemet rent från saltvatten med färskvatten eftersom dess kylkanaler är byggda så att allt vatten rinner ut om motorn står helt upprätt.

Olja & Filter

Olja har en mer trögflytande viskositet ju kallare det är. Därför kan det vara mycket tidsbesparande att varmköra motorn så den kommer upp i ”arbetstemperatur” och oljan blir då lättflyktig.

När motorn är varm är det enklare att suga ur oljan med en oljesug.

Med en oljesug får man lätt upp oljan i dess behållare och hanteringen av spilloljan blir enklare.

När motorn är tom på olja byter man oljefilter. Använd en filteravdragare för enklare demontering och en oljeduk som absorberar olja under filtret för en renare motorbrunn.

Smörj in det ny filtrets packning med lite olja och dra fast filtret för hand. Där efter är det dags att fylla på rätt mängd av den nya oljan.


Testat vår Motorsök? Här hittar du rätt olja och filter för din motor!

Sök produkter som passar till din båtmotor:

I filmen nedan visar QSProducts hur ett byte av olja och oljefilter går till på en Mercury 75-115hk 4-takt.

Byt drevoljan
Drivoljan/Växelhusoljan bör även den bytas innan vintern.
Om det av någon anledning kommit in vatten i drevoljan och motorn förvaras utomhus kan den frysa och förstöra växelhuset genom att det frusna vattnet expanderar och trycker sönder drevet inifrån.
Om vattnet i fråga är saltvatten så kan även komponenterna inne i drevet börja rosta.

Vatten kan komma in i drevet genom att:

  • Man gjort en grundstötning tidigare under säsongen.
  • Återanvänt gamla packningar till oljeskruvarna på drevet.
  • Packboxarna i drevet är gamla.

Filmen nedan beskriver tillvägagångssättet av ett drevoljebyte på en Mercury 15/20hk 4-takt och det är samma på i stort sett de flesta utombordare och drev.
Vissa avvikelser kan förekomma mot din motor, kontrollera därför det exakta tillvägagångssättet i din manual. 

Inför ett drevoljebyte behöver du:

  • Rätt oljetyp och mängd
  • Alternativt en oljepump
  • Ett dräneringskärl
  • Rätt storlek på skruvmejsel


Text: Thomas Hammarberg


Upp


Title of the document