_

Batterier

Batterier utgör en kritisk komponent ombord på en båt och deras val spelar en avgörande roll för prestanda och pålitlighet. Läs mer om vikten av rätt batteri i vår omfattande guide här!

Title of the document Förkortningar Startbatterier Förbrukningsbatterier Dual-purpose-batterier Bly/syra-batterier EFB-batterier AGM-batterier Gel-batterier Litiumbatterier Hur många Ah? Laddning Viktigt!
_
Förkortningar

Marinbatterier är speciellt utformade för användning i båtar och andra marina applikationer. De finns i flera typer, var och en med sina egna egenskaper och fördelar. De tre huvudtyperna av marinbatterier är startbatterier, förbrukningsbatterier (deep cycle) och Dual Purpose-batterier. Här ska vi förklara skillnaderna mellan dem, men vi börjar med några viktiga begrepp:

MCA – Marine Cranking Amps
Mängden av startström som batteriet kan leverera under 30 sek för att starta motorn. Denna mäts vid 0 grader till skillnad från CCA (Cold Cranking Amps) som mäts vid -18 grader. Även om både MCA och CCA anger startström så är det viktigt att veta att de inte är likvärdiga.

DoD – Depth of Discharge
Urladdningsdjup, hur många procent batteriet kan laddas ur utan att börja ta skada.

Djupurladdning
Ett tillstånd där en cell är helt urladdad och använder låg strömstyrka så att spänningen sjunker under den absoluta minimigränsen.

Ah – Amperetimmar
Ah anger batteriets energilagringskapacitet. För marina batterier är det den mängd ström som ett batteri kan leverera under 20 timmar innan volten sjunker till 10.5V För att ta reda på hur mycket ström något drar så delar man watt med spänning. T.ex. en lampa på 100 Watt delat på 12 Volt = 8,33 Ampere. Om du använder lampan i 9 timmar innebär det 74,97 Ah och ett 100 Ah GEL-batteri kan alltså klara jobbet utan att gå under 80 % DoD.

Watt
W anger effekten. För att omvandla amperetimmar till wattimmar multiplicerar man batteriets amperetimmar med spänningen 12 volt. Då får vi för ett 100Ah batteri 1200 Watt-timmar. (12 Volt x 100Ah = 1200 Watt-timmar) Något som drar 10 Watt bör alltså kunna drivas i 120 timmar innan batteriet är tomt, men det är under förutsättning att batteriet töms helt. Därför bör man också ta i beaktning DoD när man beräknar wattimmar.

Cykel
En urladdning och en uppladdning utgör en cykel för ett batteri.

Cyklingstålighet
Anger hur många gånger ett batteri kan laddasur och laddas upp igen. Ju högre cyklingstålighet, desto längre livslängd har batteriet.

https://www.seasea.se/ordlista

Upp
Title of the document
_

Användningsområden

Beroende på vad batterierna ska användas till så utformas de med olika egenskaper. De tre huvudsakliga användningsområdena är följande:

Startbatterier

Startbatterier är utformade för att ge kraftig men kortvarig ström för att starta båtens motor. De levererar en stor mängd MCA/CCA under korta perioder. Dessa batterier har tunnare blyplattor med en större yta, vilket möjliggör snabb energifrisättning. Det får man genom att ”perforera” polplattorna till att bli ”svampliknande”. Ju fler porer desto större yta för syran att komma åt och fler porer ger därför större möjlig startström, men också större känslighet mot djupurladdning. Startbatterier är inte avsedda för djupa urladdningar och att använda dem för detta ändamål kan minska deras livslängd avsevärt. Ett startbatteri ska därför inte laddas ur mer än 20 % DoD (Depth of Discharge) dvs. att minst 80 % av batteriets kapacitet ska finnas kvar innan det laddas på nytt.

Den viktigaste faktorn att ta hänsyn till vid val av startbatteri är därför MCA/CCA. Manualen för din motor anger hur många CA din motor behöver. 

Upp
Title of the document
_
Förbrukningsbatterier

Förbrukningsbatterier, också kallade deep cycle-batterier, är designade för kontinuerliga, djupa urladdningar och omladdningar. De ger en stadig och pålitlig kraftkälla under en längre period, vilket gör dem lämpliga för att driva elektronisk och elektrisk utrustning ombord. De kan hantera flera urladdnings- och uppladdningscykler utan betydande kapacitetsförlust. Förbrukningsbatterier har tjockare blyplåtar jämfört med startbatterier. Denna design tillåter dem att motstå upprepade djupa urladdningar utan att snabbt försämras och de klarar 30-50 % DoD.

När du väljer förbrukningsbatteri ska du titta på amperetimmar, Ah, den mängd ström som batteriet kan generera under 20 timmar. Ett 100 AH batteri klarar alltså 5 amperes belastning under 20 timmar.

Upp
Title of the document
_
Dual-purpose-batterier

Dual purpose-batterier är som namnet antyder en hybrid av start- och förbrukningsbatterier, som syftar till att ge en balans mellan startkraft och förmågan att hantera utrustningens strömbehov. Dessa batterier har en utformning som innehåller delar av både start- och förbrukningsbatterier, med måttligt tjocka plattor för att möjliggöra en del djupurladdning. Dual purpose-batterier är ett bra val för båtar med måttliga elbehov. De klarar både att starta motorn och att driva tillbehör, även om de kanske inte utmärker sig på något av områdena jämfört med specialiserade batterier.

Upp
Title of the document
_

Olika batterikonstruktioner

Det finns flera olika typer av batterier att välja mellan. Alla har olika egenskaper, fördelar och nackdelar och det kan skilja mycket i pris.

Bly/syra-batterier

Blybatterier är den äldsta typen av batterier. De ärtraditionella och kostnadseffektiva. De finns som start-, förbruknings- och dualpurpose-batterier. Bly/syra-batterier är billiga, pålitliga och effektiva, menär lite ömtåligare och kan kräva underhåll. Om de installeras i små utrymmen såbehöver dessa ventileras för att släppa ut gaserna som bildas vid laddning.

Upp
Title of the document
_
EFB-batterier

EFB (Enhanced Flooded Battery) är konstruerade för att klara djupa urladdningar och ha längre livslängd än traditionella våta batterier. De kan användas för både start och förbrukning. EFB-tekniken ger längre livslängd då batteriet går att djupurladdas ner till 50 % innan det börjar sulfatera och påverka prestandan. Motsvarande traditionella blybatterier börjar tappa sin prestanda redan efter 20-25 % urladdning. De är mer motståndskraftiga mot vibrationer, vilket gör dem idealiska för motorbåtsägare som tar sin båt offshore eller utsätter batterierna för tuffare förhållanden. Ytterligare en fördel med EFB-batterierna är att de är mer miljövänliga än traditionella batterier eftersom dom innehåller mindre bly och ger mindre skada för miljön när de behöver kasseras och bytas ut. Som med alla batterier så behöver även EFB-batteriet skötas och laddas korrekt för att bibehålla dess prestanda och livslängd.

Upp
Title of the document
_
AGM-batterier

AGM-batterier är en typ av förseglade blybatterier som ej avger gas och ej kan explodera. AGM betyder Absorbent Glass Mat och dessa batterier har en speciell konstruktion som har ett glasfiberskikt som används för att filtrera svavelsyran i blysyrabatterier. Det gör dem idealiska för användning i båtar och offshore. AGM-batterier kan tillverkas som startbatterier, förbrukningsbatterier eller multi purpose-batteri.

Konstruktionen bygger på en separator av glasfiber för att hålla elektrolyten på plats. AGM batterier är förslutna och helt underhållsfria vilket betyder att man inte behöver fylla något batterivatten i dem. På så sätt är de enkla att använda och minimerar risken att läcka och är dessutom tippsäkra. De flesta AGM-batterier är slutna enligt principen VRLA (Valve Regulated Lead Acid) som är en speciell ventilreglerad typ och den del av elektrolyten som förångas vid laddning kan cirkuleras tillbaka i ett slutet kretslopp inuti batteriet. Ytterligare en fördel med AGM är att de har en längre livslängd än traditionella batterier med bly/syra, med upp till tre gånger så hög cyklingstålighet. De är mångsidiga då de oftast kan användas för både start och förbrukning.

AGM-batteriet för båt har mycket låg självurladdning. Batteriet är utmärkt att använda tillsammans med solpaneler. Batteriet har så god tålighet mot djupa urladdningar att 75Ah kan ersätta marin- och fritidsbatterier upp till 115Ah.

Kom ihåg att ett AGM-batteri inte ska laddas ur mer än 50 % - då tar det skada!

Upp
Title of the document
_
Gel-batterier

GEL-batterier är uppbyggda väldigt lika AGM-batterierna menmed ännu tjockare polplattor och istället för att binda elektrolyten iglasfibermattor är den istället bunden i en GEL och så stabil att ingen vätskakan rinna ur även om batteriet skulle gå sönder. GEL-batterier är precis somAGM av typen VRLA och helt slutna.

Gel-batterier är ett förbrukningsbatteri med högcyklingstålighet och det batteri som ger mest valuta för pengarna. Ett braGEL-batteri klarar idag urladdningar ner mot 80 % DoD utan problem och gör detåtminstone 600-700 gånger. Dessutom har de upp emot dubbla livslängden jämförtmed andra batterier. Observera att batterierna pga. sin GEL-bärare måsteladdas med laddare som har ett speciellt läge för batteritypen.

Upp
Title of the document
_
Litiumbatterier LiFePO4

Litiumbatterier är batteriernas Rolls Royce, med extremt lång livslängd samt väldigt hög cyklingstålighet (2000-8000 cykler) 80-100 % DoD. I rätt sammanhang är de kostnadseffektiva, särskilt till större batteribanker som ska fungera i många år. Dessutom är litiumbatterier ofta 3 gånger så lätta som ett bly/syra-batteri. Då det finns mycket att lära sig om litiumbatterier så har vi satt ihop en egen litiumguide. Den kan du läsa här.

Upp
Title of the document
_
Hur många Ah behöver jag?

En modern båt är utrustad med mycket elektronik. När detkommer till att beräkna energiförbrukning så räknar man bara ihop antalwatt/dygn. Tiden är lika viktig. Kylskåpet kanske bara drar 50 watt menförbrukar ström hela dygnet. Annan utrustning kan dra mycket mera ström, menbara under ett par minuter varje dygn. Segelbåtar har ofta långa intervallmellan uppladdningarna, så förbrukningsbatteriet bör ha väl tilltagenkapacitet. Helst bör man kunna klara sig 48 timmar utan landström och då kan jusolceller vara en bra lösning. För att omvandla amperetimmar till wattimmarmultiplicerar man Ah med spänningen. T.ex. 100 Ah x 12 V = 1200 Wh

Upp
Title of the document
_
Laddning av batterier

Ett nytt batteri är laddat till ungefär 80 % efter aktivering. Inledande laddning rekommenderas därför alltid när du köper ett nytt batteri. Om du underhåller och sköter ditt batteri så förlänger du dess livslängd. Välj därför en batteriladdare som är anpassad för en fuktig miljö och som är elektroniskt styrd. En smart batteriladdare har dessutom lägen för rekonditionering och underhållsladdning och du riskerar aldrig att batteriet blir överladdat..

När du väljer storlek på din laddare ska du utgå ifrån hur stora dina batterier är, hur mycket du tömmer dem samt hur snabbt du behöver ha dem fulladdade igen. Du kan enkelt räkna ut hur fort du kan ladda ett batteri upp till 80 % av fulladdat (de sista 20 % beror på batteriets ålder och skick). Om du har en batteribank på 200Ah så är 80 % lika med 160Ah. Dela sedan med antalet ampere som laddaren ger, t.ex. 25A. 160/25=6,5. Det tar alltså ca 6,5 timmar att ladda batteriet från tomt upp till 80 % av fulladdat. De sista 20 % kan ta mellan 1–6,5 timmar beroende på batteriets skick, så det kan alltså ta upp till 13 timmar att fulladda batteriet, men ett batteri är ju sällan helt tömt så det går förmodligen fortare än så. Som tumregel kan man säga att batteriladdaren, för effektiv laddning, skall prestera ca. 10 procent av batteriernas kapacitet. D v s en batteribank på 150 Ah bör laddas med minst en 15 Amperes laddare.

Rekommenderad spänning för laddning i rumstemperatur är ca 14,8V och vid underhållsladdning skall spänningen vara ca 13,7. Det är fördelaktigt att använda temperaturreglerade laddare som anpassar laddningsspänning efter temperatur. AGM batterier har en något mindre mängd svavelsyra och ofta behöver de lite högre laddspänning för att bli fulladdad, medan ett GEL-batteri torkar ut av för hög laddningsspänning. Se till att du använder en batteriladdare som passar dina batterier.

Källa: Varta

Upp
Title of the document
_
Viktigt att tänka på!

      • Kontrollera tillverkarens rekommendationer:
        Se din båts manual eller kontakta tillverkaren för rekommendationer om typ och specifikationer för batterier som passar din båt.
      • Kombinera aldrig gamla och nya batterier i samma batteribank! De gamla batterierna kommer att förkorta livslängden på de nya batterierna.
      • Se till att batterierna är rena och förvaras svalt.
      • Kontrollera anslutningarna regelbundet för att undvika förlust av ledningsförmåga.
      • Håll dig till en typ av batterier (bly/syra, AGM eller gel). Varje batterityp har sina specifika laddningskrav och att blanda batterityper kan leda till över- eller underladdning.
      • Rengör korrosion med bikarbonat och vatten
      • Under vinterförvaring ska batteriet vara fulladdat och förvaras torrt och svalt. Ett fulladdat batteri kan förvaras i minusgrader medan ett delvis laddat batteri kan frysa vid temperaturer under noll grader. Våta batterier kan du rekonditionera när du tar upp båten, och innan du sjösätter. Kolla laddningen regelbundet. Om spänningen skulle sjunka under 12,4 V, ladda batteriet på nytt.
      Upp
      Title of the document

      Text: Lena Beltramin
      2023-11-30