VHF i båtar: En guide till kommunikation och säkerhet
VHF är ett frekvensband som ligger i intervallet 30 till 300 MHz (för sjö VHF 155-170MHz) och är särskilt lämpligt för kommunikation på korta till medellånga avstånd. Inom båtbranschen är VHF-radion ett standardverktyg för att möjliggöra röst- och nödmeddelanden till andra båtar och kustmyndigheter.
Det finns två olika typer av VHF-radios, fasta och handhållna.
En fast VHF-radio är monterade ombord på båten och ger pålitlig kommunikation över längre avstånd med hjälp av en installerad VHF-antenn. De är särskilt användbara för långdistanskommunikation och nödsituationer.
Den handhållna VHF:er är kompakta och mobila enheter som är idealiska för kortdistanskommunikation och användning i nödsituationer när du t.ex. är i en livflotte eller annat räddningsmedel.
VHF-radion tjänar flera viktiga syften på sjön som:
Först och främst används den i nödsituationer och säkerhetsaspekter. VHF:en är utrustad för att sända nödsignaler och söka hjälp i akuta situationer. Dessa radios är kopplade till internationella nödfrekvenser och utgör en central del av GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Dessutom är VHF-radion ovärderliga för att upprätthålla kontakt med andra båtar och kustmyndigheter. De används för att rapportera position, väderförhållanden och annan relevant information, vilket är avgörande för säkerhet och samordning till sjöss. Slutligen ger VHF:en tillgång till aktuell väderinformation och sjörapporter som hjälper dig som båtägare att planera dina resor och hålla dig informerade om oväder. På så sätt blir VHF-radion en oumbärlig följeslagare för alla som vistas på sjön.
Enkelt och kort beskrivet kan man säga att en handhållens VHF-signal sträcker sig lika långt som du ser och en fast VHF med extern antenn placerad högt upp ser till förbi horisonten - ju högre ju bättre.
Handhållna VHF-radioapparater är utrustade med kortare inbyggda antenner som vanligtvis bara är några decimeter långa. Dessa korta antenner har en komprimerad räckvidd jämfört med de längre fasta VHF-antenner som monteras högre upp på båtar. Även om handhållna enheter inte har samma räckvidd är de fortfarande användbara för kortdistanskommunikation mellan båtar, hamnar och såklart nödanrop.
Fasta VHF:er är normalt utrustade med en antennkontakt för att kunna ansluta längre externa antenner som monteras på masten eller på högt upp båten. Dessa externa antenner erbjuder bättre räckvidd och prestanda i jämförelse med de korta inbyggda antennerna på handhållna enheter. De fasta antennerna ska monteras vertikalt för att säkerställa optimal prestanda.
Längden på en VHF-antenn är en avgörande faktor för dess prestanda och är direkt relaterad till våglängden som VHF-signalerna opererar på. För VHF-radios som använder frekvenser inom intervallet 156-162 MHz är den optimala antennlängden ungefär 1,95 meter. Denna specifika längd gör antennen resonant vid VHF-frekvensen vilket i sin tur maximerar överföringseffekten och mottagningskänsligheten.
När det gäller antennplacering för externa antenner är det mest gynnsamma att montera antennen högst upp i masten eller på en antennmast för att maximera räckvidden. Vertikal montering hjälper till att säkerställa en optimal signalöverföring. Dessutom är det viktigt att undvika att placera antennen nära andra elektroniska enheter som kan störa signalen. Korrekt kabelföring och anslutningar är också nödvändiga för att säkerställa att signalen inte förloras under överföringen. För handhållna VHF:er där antennerna är inbyggda är placeringen mindre kritisk. Men det är fortfarande viktigt att hålla enheten i en position där den tydligt kan sända och ta emot signaler, särskilt i nödsituationer.
VHF med AIS = Bättre säkerhet och medvetenhet
En av de betydande framstegen inom VHF-teknologin är integrationen av AIS, vilket står för Automatic Identification System. AIS möjliggör främst mottagning och i vissa fall sändning av detaljerad information om andra fartyg i närheten. Genom att använda AIS-data blir det möjligt för båtägare att undvika kollisioner och förbättra den allmänna sjösäkerheten genom ökad medvetenhet om det omgivande sjöområdet. Information om andra fartygs position, kurs, hastighet, identitet och navigationsstatus kan vara avgörande för att fatta rätt beslut i trånga farvatten och områden med begränsad sikt. VHF:er med inbyggd AIS har blivit en resurs för båtägare som värdesätter säkerhet och effektiv kommunikation på vattnet.
Observera att inte alla VHF:er med inbyggd AIS har möjligheten att sända AIS-data.
VHF med DSC = Snabb kommunikation i nödsituationer
Digital Selective Calling (DSC) är en digital teknik som tillåter snabb kommunikation, särskilt i nödsituationer. DSC-utrustade VHF:er kan skicka digitala nödsamtal och exakta positioner vid behov och kan på så sätt väsentligt förbättra räddningsinsatsernas effektivitet. DSC-funktionen är en kritisk komponent för båtägare i sjönöd och den gör det möjligt att snabbt kontakta räddningstjänster och andra fartyg i närheten för att be om hjälp eller ge assistans. Med DSC kan nödmeddelanden skickas snabbt och tillförlitligt samt vara av stor betydelse när varje sekund räknas i en akut situation till sjöss.
VHF:er används för att möjliggöra kommunikation på korta till medellånga avstånd och sändningseffekten är en avgörande faktor i deras funktionalitet.
1 Watt
Handhållna VHF:er har oftast två effektnivåer varav den lägre är 1 eller 1,3 watt. Denna lägre effektnivå är idealisk för kortdistanskommunikation som när du pratar med andra båtar i närområdet eller kommunicerar med besättningen ombord. Den sparar också energi på batteriet, vilket är särskilt viktigt på handhållna enheter där batteriets livslängd kan vara en utmaning.
5 Watt
De handhållna VHF:erna erbjuder också en högre effektnivå som oftast är på 5 eller 6 watt. Denna högre effektnivå används när du behöver längre räckvidd, särskilt när du kommunicerar med andra båtar eller kuststationer som är långt borta. Denna nivå ger bättre prestanda för kommunikation på större avstånd som kan vara avgörande i situationer där avståndet spelar en viktig roll.
25 Watt
De flesta fasta VHF:er för har en sändningseffekt på 25 watt. Denna högre effektnivå är särskilt användbar när du befinner dig långt från andra båtar eller land och den kan hjälpa dig att upprätta kontakt med kuststationer som är långt bort. Med 25 watt får du en betydligt längre räckvidd än handhållna enheter med lägre effektnivåer. Helt enkelt oumbärligt när du behöver kommunicera på längre avstånd till sjöss.
När, Var och Hur?
Det är av yttersta vikt att använda rätt sändningseffektnivå för situationen. Användning av onödigt hög effekt när du är nära andra fartyg kan störa deras kommunikation och vara oetiskt. Därför är det bra att vara medveten om din omgivning och anpassa din sändningseffekt därefter. Det är också viktigt att följa de lokala och internationella reglerna och protokollen för användning av VHF, särskilt när det gäller användning av nödfrekvenser och kanaler för att säkerställa en säker och effektiv kommunikation till sjöss.
VHF:n är en viktig investering för din säkerhet och kommunikation på sjön. Här är några avgörande köpråd att tänka på när du väljer den bästa VHF:en för dina behov:
För att kunna använda en VHF-radio på sjön krävs en speciell behörighet kallad Short Range Certificate (SRC), vilket är ett korträckviddigt certifikat. För att få SRC-certifikatet behöver den sökande vara minst 15 år gammal och genomgå en tentamen som administreras av en auktoriserad förhörsförrättare.
Du kan enkelt hitta en auktoriserad förhörsförrättare genom att besöka den officiella webbplatsen för National Fritidsbåtsförbundet (NFB). Där finner du en lista över auktoriserade förhörsförrättare som kan hjälpa dig att genomföra SRC-tentamen.
SRC-certifikatet ger dig den nödvändiga kunskapen för att använda din VHF-radio på ett säkert och effektivt sätt. Under tentamen kommer du att lära dig om nödprocedurer, användning av den nödknappen (DSC), och hur du kan effektivt kommunicera med andra sjöfarare för att öka säkerheten på vattnet.
När du har fått ditt SRC-certifikat och anskaffat en licens, kommer du också att erhålla ett Maritime Mobile Service Identity (MMSI)-nummer. MMSI-numret fungerar som en unik identifierare för din VHF-radio och är liknande ett personnummer för utrustningen på din båt. Det är ett 9-siffrigt igenkänningsnummer som programmeras in i din VHF-radio.
Med MMSI-numret kan du sända nödmeddelanden från din VHF-radio. Dessa meddelanden inkluderar din position och identitet, och kan rädda liv i nödsituationer. Det är viktigt att notera att MMSI-numret endast fungerar korrekt om din VHF-radio är ansluten till en GPS, antingen inbyggd eller ansluten via en extern plotter eller antenn. Detta gör det möjligt för räddningsmyndigheter att snabbt lokalisera dig i en nödsituation.
Om du äger flera båtar, måste varje båt ha sitt eget unika MMSI-nummer, vilket möjliggör korrekt identifiering när nödsituationer uppstår. Att ha en licens och ett MMSI-nummer ger dig även tillgång till kustradiotjänster som kan vara avgörande för din sjösäkerhet.
När du har ditt SRC-certifikat och MMSI-nummer på plats, är du redo att använda din VHF-radio på sjön. Inga ytterligare certifikat eller registreringar krävs vid inköp av VHF-utrustning, men det är viktigt att se till att alla nödvändiga tillstånd och identifikationsnummer är korrekt registrerade och klara innan du tar din VHF-radio i bruk. Denna noggranna process är avgörande för att säkerställa säkerhet och effektiv kommunikation på sjön.
1. Vad är en VHF-radio och varför är den viktig på en båt?
En VHF-radio är en kommunikationsenhet som används på båtar för att möjliggöra röst- och nödmeddelanden till andra båtar och kustmyndigheter. Den är viktig för att öka säkerheten och underlätta kommunikationen på sjön.
2. Vad är den optimala placeringen för en VHF-antenn på en båt?
Den optimala placeringen för en VHF-antenn är högst upp i masten, monterad vertikalt. Detta ger bästa räckvidd och kommunikationskvalitet.
3. Vad är VHF-kanal 16 och varför är den viktig?
VHF-kanal 16 är en internationell nödfrekvens. Den är viktig eftersom den används för nödanrop och är alltid övervakad av kustbevakning och andra båtar som kan komma till hjälp.
4. Kan jag använda en VHF-radio som en vanlig walkie-talkie på land?
Ja, du kan använda en handhållen VHF-radio på land, men kom ihåg att räckvidden kan vara begränsad jämfört med på vattnet.
5. Vilka tillstånd krävs för att använda en VHF-radio på en båt?
För att använda en VHF-radio på en båt behöver du tillstånd från PTS (Post och telestyrelsen) i Sverige. Det är viktigt att följa lagstadgade regler och bestämmelser.
6. Vilka är de viktigaste funktionerna att leta efter när man köper en VHF-radio?
När du köper en VHF-radio, leta efter funktioner som tillfredsställer dina behov, inklusive effekt, räckvidd, DSC (Digital Selective Calling) för nödsamtal, och extra funktioner som GPS, AIS och ljudfilter.
7. Hur underhåller jag min VHF-radio?
Regelbunden kontroll av din VHF-radio är viktigt. Du bör också kontrollera att antennkablar och kontakter är i gott skick.
8. Kan jag använda min VHF-radio för att få väderinformation?
Ja, dom kan ta emot väderinformation och sjörapporter vilket kan vara användbart för att planera dina resor och undvika dåligt väder.
9. Kan jag använda min VHF-radio för att prata med andra båtar på privatbasis?
Ja, du kan använda VHF-radio för att prata med andra båtar men du måste använda de officiella VHF-kanalerna för att undvika störningar i nödsituationer.
Text: Thomas Hammarberg
2023-11-08