Vi uppgraderar till 1000ah litiumbatterier

Vi uppgraderar vår båt med 1000 ah litiumbatterier

Som en del av vårt senaste projekt har vi uppgraderat energisystemet på vår segelbåt med ett nytt litiumbatterisystem på 1000 Ah från Victron. Den här uppgraderingen ger oss en pålitlig och hållbar strömförsörjning när vi är till havs, vilket gör längre seglatser både enklare och tryggare.

För oss handlar båtlivet inte bara om att segla från en plats till en annan, utan om att skapa en livsstil som gör det möjligt för oss att leva och utforska världen till havs på ett hållbart sätt, oavsett om det handlar om längre seglingar, eller att ligga flera dagar för ankar. Att byta till en större litiumbatteribank är ett steg i vårt mål att göra båten mer självförsörjande, så att vi kan vara mindre beroende av landström.

I den här artikeln berättar vi om varje steg i processen, vilka komponenter vi valde, varför vi valde dem och hur de bidrar till det färdiga systemet.

Vi började projektet med att göra ordentlig research – massor av videor på YouTube, kopplingsscheman och information om litiumbatterier. När barnen var i säng tände vi ljus och hade "dejtkväll" framför Victron-installationsguiderna. Det var en tid för oss att verkligen dyka ner i allt det tekniska och samtidigt njuta av en stund tillsammans, även om vi båda insåg att vi var långt ifrån experter på ämnet. För att få en ännu bättre förståelse rådfrågade vi också vänner och bekanta för att hitta den bästa lösningen. Med varje video och samtal kände vi oss allt mer redo att ta oss an projektet. Till vår hjälp under installationen hade vi också våra fantastiska vänner Johannes och Micke, som är utbildade elektriker.

Efter samtal med andra båtägare som lever en liknande livsstil som oss, landade vi på ett batterisystem med 1000 Ah. De flesta vi pratade med hade installerat mellan 600 och 800 Ah, men flera av dem nämnde att de funderade på att addera lite mer kapacitet framöver. Så vi tänkte, om det får plats fem batterier i vårt tilltänkta utrymme, varför inte satsa på 1000 Ah från början?

Översikt över vårt system

Innan vi dyker in i installationen vill vi ge en översikt över de komponenter som ingår i vårt nya energisystem och vad de gör.

5 st Victron litiumbatterier: På 200 Ah vardera.

Batterihanteringssystem (BMS): Skyddar batterierna från överladdning och djupurladdning, vilket förlänger deras livslängd och säkerställer effektiv drift.

Två distributörer: Två distributörer: En före BMS:en som parallellkopplar batterierna och skickar information om tillståndet på säkringarna, och en efter BMS:en som används för att koppla in och fördela ström till övriga elektriska enheter, där varje anslutning skyddas med en megasäkring.

Multiplus II 12/3000 inverter & laddare: Omvandlar 12V likström till 230V växelström och laddar batterierna vid landström.

MPPT-regulatorer (solcellsregulatorer): Optimerar solpanelernas laddning och maximerar energiutvinningen.

Cerbo GX: Fungerar som hjärnan i systemet och samlar in all data om energiflödet, vilket gör det möjligt att övervaka systemets status via en app.

Cerbo GX Touch: En användarvänlig pekskärm som ger oss en översikt över hela systemets status och gör det lätt att justera inställningar.

Steg 1

Förberedelse och ombyggnad av batterilådan

För att rymma de nya litiumbatterierna anpassade vi den befintliga batterilådan. Litiumbatterier kräver en stabil och vibrationsfri placering för att fungera säkert, så det var viktigt att skapa en bra lösning för detta. Vi förlängde lådan och höjde golvet för att skapa en jämn yta, vilket gör att batterierna står stadigt även under gång.

När det gäller själva komponenterna valde vi fem Victron Litiumbatterier på 200 Ah vardera. Dessa högkapacitetsbatterier ger oss lång livslängd och pålitlig energilagring.

Steg 2

Placering av alla komponenter

Vi planerade noggrant var batterier, BMS och distributörer skulle placeras för att få en kompakt, snygg och funktionell installation. Planeringen tog definitivt lång tid, men vi känner att det var en viktig del av processen för att få en genomtänkt lösning som vi verkligen skulle vara nöjda med i slutändan.

I den befintliga batterilådan, placerad i ett stuvfack i babord akterkabin (ett förråd), fick vi plats med fem batterier, BMS och två distributörer. På insidan av väggen placerade vi Multiplus, MPPT-regulatorer, Cerbo GX, strömbrytare och säkringsboxar. GX Touch monterade vi vid huvud-elpanelen för enkel åtkomst och kontroll.

Genom att noggrant välja placeringarna fick vi både en organiserad och effektiv installation som samtidigt håller allt inom bekvämt räckhåll.

Steg 3

Koppla bort det gamla systemet

Innan vi kunde påbörja monteringen och installationen av det nya systemet behövde vi först kartlägga det gamla. Det innebar att identifiera hur det befintliga systemet var uppbyggt, vilka kablar som gick vart, och hur allt var kopplat. Därefter kunde vi planera och sedan koppla ur den tidigare Victron Phenix-laddaren från förbrukningsbanken, som vi också valde att behålla för att fortsätta ladda startbatteriet och batterierna till bogpropellrarna.

Steg 4

Installera Multiplus II 12/3000 och dra kablar för landström

För att slippa omdragning av hela 220V-systemet valde vi istället att dra en ny kabel direkt från landströmmen in i Multiplusen, via en säkring och jordfelsbrytare. Multiplus kombinerar både laddare och växelriktare i ett och samma system, vilket gör att vi, tillsammans med vår nya batteribank, kan använda våra 220V-uttag ombord, även när vi inte är anslutna till landström. Utöver att ladda batterierna och omvandla strömmen till 220V, optimerar Multiplus även vår energiförbrukning och säkerställer att hela litiumsystemet fungerar effektivt och smidigt.

Vi har även fått frågan om Multiplus II låter mycket. Eftersom vi har placerat den på väggen intill vår kabin, där vi sover, var vi också lite tveksamma först. Men vi kan lugnt säga att vi inte har märkt något oväsen alls när den är i drift. Multiplus 2 är tyst och effektiv, vilket har varit en positiv överraskning.

Steg 5

Montera batterihanteringssystemet (BMS) och distributörer

BMS och distributörer spelar en avgörande roll för både säkerheten och prestandan i vårt system.

BMS är systemets hjärta när det kommer till säkerhet och att hålla koll på batterierna. Den övervakar hela batteribankens status, ser till att laddning och urladdning sker på rätt nivå och förhindrar att batterierna överladdas eller urladdas för djupt. Genom att reglera dessa processer säkerställs att våra litiumbatterier håller länge och fungerar effektivt under hela resan.

Distributörerna ser till att strömmen fördelas korrekt mellan alla viktiga komponenter som BMS, MPPT-regulatorer och Multiplus. De är förbundna med megasäkringar som fungerar som skydd för hela systemet. Om en överström skulle uppstå, säkerställer dessa säkringar att inga komponenter skadas genom att stänga av strömmen vid behov.

Steg 6

Anpassning av batterikablar

Nästa steg var att förbereda kablarna genom att mäta och kapa dem till rätt längd, vi såg till att alla kablar hade samma längd för att säkerställa en effektiv strömfördelning och undvika ojämn belastning. När kablarna var kapade satte vi på kabelskor och krympslang för att skapa hållbara och säkra anslutningar.

Vi installerade även strömbrytare mellan batterierna och Multiplus för att enkelt kunna bryta strömmen vid behov, till exempel vid service eller för att skydda systemet vid problem.

Steg 7

Installera Cerbo GX och GX Touch för övervakning

För att få full kontroll över vårt system och säkerställa att allt fungerar optimalt, installerade vi Victrons övervakningslösningar, vilket ger oss möjlighet att följa energiförbrukning, laddning och batteritemperatur i realtid. Denna kontroll gör att vi kan justera inställningar, identifiera eventuella problem i ett tidigt skede och se till att allt fungerar smidigt under våra seglatser.

Cerbo GX är hjärnan i vårt system. Den samlar all data från våra batterier, laddare och Inverter, och gör det möjligt för oss att få en översikt över systemets hälsa. Cerbo GX kan mäta energiutnyttjande, övervaka batteritemperatur och hålla koll på laddningens effektivitet. Vi placerade den i babord akterkabin för att vara nära övriga komponenterna, vilket gör det enkelt att nå och koppla till alla enheter i vårt system.

För att göra all information från Cerbo GX lättillgänglig, installerade vi en GX Touch-skärm vid vår huvudpanel i salongen. Den ger oss en visuellt tydlig och användarvänlig översikt över systemets status. Genom denna skärm kan vi snabbt se realtidsdata om batteriernas status, strömförbrukning och laddning, vilket gör att vi alltid är uppdaterade om systemets funktion och prestanda.

Steg 8

Anslutning av batterier till distributören

Vi visste redan från början att vi skulle behöva en lösning för att kunna koppla in alla fem batterier, eftersom distributören har fyra utgångar. För att lösa detta byggde vi en extra plint med säkring, vilket gav oss en enkel anslutning för det femte batteriet.

Steg 9

Anslutning av solpaneler och MPPT-regulatorer

Det räcker inte bara med en stor batteribank, vi behöver också kunna ladda upp banken på ett effektivt sätt. För att maximera vår energiproduktion har vi investerat i solpaneler, och vi tittar även på andra lösningar för att bli mer självförsörjande. Bland de alternativen överväger vi vindgenerator, vattengenerator eller en mer effektiv generator till motorn.

För att optimera energin från solpanelerna kopplade vi dem via MPPT-regulatorer, som gör att vi får ut maximalt av solenergin och ser till att batteribanken laddas effektivt. Vi har installerat fyra MPPT-regulatorer, var och en ansvarig för olika zoner på båten. En regulator styr solpanelerna på babord sida, en annan på styrbord sida, en tredje hanterar panelerna på radarstolpen och den fjärde styr panelen mitt på däck. Dessa regulatorer kommunicerar med distributören för att fördela rätt mängd energi till batteribanken. För att ytterligare skydda systemet har vi installerat säkringar både före och efter regulatorerna.

Steg 10

Test av systemet med ett batteri

Innan vi kopplade in hela systemet och satte igång med den slutgiltiga installationen, valde vi att genomföra ett test med ett batteri. Detta var för att kontrollera att alla komponenter fungerade som de skulle och att systemet var korrekt uppbyggt. Vi gick igenom varje enskild del och testade funktionaliteten för att vara helt säkra på att allt skulle fungera smidigt när vi slutligen satte igång hela installationen.

Steg 11

Anslutning av alla batterier och ordning på kablar

Efter att testet var genomfört och vi visste att alla komponenter fungerade som de skulle, kopplade vi in alla batterier och började organisera kablarna för att skapa en så prydlig installation som möjligt. Vi använde buntband och kopplingsskenor för att hålla kablarna på plats, vilket inte bara gjorde installationen mer strukturerad utan också skyddade kablarna från slitage. Det var viktigt för oss att få allt på rätt plats för att underlätta framtida underhåll och se till att inget skavde eller rörde sig under segling. Det blev ett stort lyft för både funktion och estetik.

Steg 12

Sluttest och konfigurering av systemet

När vi hade installerat alla komponenter var det dags för en fullständig testkörning för att säkerställa att systemet fungerade som det skulle. Vi ville vara helt säkra på att allt var korrekt installerat och att batterierna, solpanelerna och alla andra enheter samverkade på bästa möjliga sätt. För att göra detta kopplade vi in systemet och kontrollerade alla funktioner noggrant.

För att övervaka systemets prestanda i realtid använde vi Victrons VRM-gränssnitt (Victron Remote Management), vilket gör att vi kan fjärrövervaka och hantera vårt energisystem via en app eller webbläsare. VRM ger oss detaljerad information om batteriernas status, solpanelernas effekt, laddning, urladdning och andra viktiga parametrar. Detta gör det möjligt för oss att hålla koll på systemet på distans och se till att allt fungerar som det ska, även när vi inte är ombord.

Genom VictronConnect, en app som ansluter till vårt system via VRM, kunde vi finjustera inställningarna för att optimera prestanda. Efter att ha genomfört testet gjorde vi en slutlig kalibrering av batterierna för att säkerställa att de laddades och urladdades korrekt. På så sätt kan vi vara säkra på att vårt system fungerar effektivt och stabilt.

Avslutning

Vi är fortfarande i en fas där vi testar vårt system för att hitta de bästa inställningarna och utforskar nya sätt att ladda upp vår stora batteribank, men hittills är vi otroligt nöjda med resultatet. Det här har verkligen gjort skillnad för vårt båtliv, och friheten vi nu har ombord är fantastisk.

Tänk att slippa krångla med gasolköket och istället kunna laga mat på vår induktionshäll när vi ligger för ankar. Eller att koka upp en kanna vatten med vattenkokaren för en snabb kopp kaffe på morgonen – mitt ute till havs. Tack vare vårt nya system kan vi ibland också ha lyxen att ha igång varmvattenberedaren även när vi inte är inkopplade till landström, vilket gör att barnen slipper duschas och badas i kallt vatten.

Och när Walter spiller bulgur över hela salongen, kan vi utan problem dra fram vår 220V-dammsugare – något vi tidigare inte kunnat göra utan att ha tillgång till landström. Det här är sådant vi inte ens tänker på längre, men som gör båtlivet mycket enklare och mer bekvämt.

Med hjälp av Victrons övervakningssystem har vi också full kontroll på batteriernas status och solpanelernas effektivitet. Det gör att vi kan följa med i realtid och vara säkra på att vårt system fungerar optimalt.

Även om vi fortsätter att testa och finjustera för att optimera systemet ytterligare, så är vi mer än nöjda med hur det fungerar hittills. För oss har detta varit ett riktigt lyft för vårt båtliv. Visst, kanske är inte alla båtägare i behov av en så stor batteribank som vi, men för oss ger den här uppgraderingen verkligen den där extra känslan av vardagslyx när vi ligger för ankar. Det gör att vi kan njuta av mer bekvämligheter ombord utan att vara beroende av landström, något vi värdesätter med tanke på att vi bor heltid på båten större delen av året. Men oavsett om man har en stor eller mindre batteribank, rekommenderar vi verkligen att uppgradera till Victrons smarta litiumbatterisystem. Det ger fördelarna med litiumbatterier – snabbare laddning, längre livslängd och större kapacitet – och framför allt den fantastiska möjligheten att kunna övervaka och styra systemet enkelt via Victrons app, även när vi inte är ombord.

Tack för att du läste hela vägen hit. Vi hoppas att vår artikel kan vara till hjälp om ni funderar på att göra en liknande installation. Och om ni har några frågor, tveka inte att höra av er – vi svarar gärna på frågor. Vi ses till sjöss!

Vill du veta mer om oss?

Du läsa mer om oss i vår presentation som du hittar här på seasea.se/SailingYachtAlly!

Följ oss gärna på sociala medier ⛵️

Instagram --> @sailingyachtally  

YouTube --> @sailingyachtally