Ambassadörer SailingYachtAlly

Varför bottenmålar man båten?

Genom att bottenmåla sin båt minskar man risken för oönskad beväxning. Oönskad påväxt på båtbotten har en negativ påverkan på båtens fartresurser, bränsleförbrukning och manövreringsförmåga. Hur gör man när man bottenmålar en båt? Vi har låtit våra ambassadörer, Isabelle och Gabriel från SailingYachtAlly berätta hur de förbereder sin båt inför sjösättning.


Så här bottenmålar vi

Inför sjösättning brukar vi alltid skriva en lista på saker som ska göras, det kan handla om alltifrån kapelltvätt, städa inredningen i båten eller att byta något gångjärn till sådant som vi gör varje år; motorservice, bottenmålning, polering och vaxning. I år behövde vi dessutom extra struktur eftersom vi har två båtar som vi behöver göra redo för sjösättning. 


För er som inte känner till oss sedan tidigare har vi en Bavaria 35 Cruiser segelbåt – "Ally III", och en Uttern 6402 motorbåt. Segelbåten har vi ägt sedan 2021 och har ganska bra rutin på vårrustningen av den. Motorbåten köpte vi i vattnet förra sommaren, den har vi därmed aldrig vårrustat förut.


I den här artikeln kommer vi att fokusera på bottenmålningen av de båda båtarna. Förberedelserna och arbetet såg lite olika ut. Vi går igenom val av färg, förberedelser, hur vi målar och vilka produkter vi har använt.

1. Val av färg

På segelbåten har vi använt oss av International Cruiser One som är en självpolerande bottenfärg för bräckt vatten. Vi har valt den typen av färg främst eftersom det var den färgen som använts tidigare på Ally III, men också för att botten var väldigt fin när vi plockade upp henne efter första sommaren. En självpolerande bottenfärg är gjord för att släppa tunna färgskikt efter hand så att beväxning inte får fäste. I och med detta behöver man måla på ett nytt lager varje år, men i gengäld är processen väldigt enkel. Den enda förberedelsen som behövs är egentligen att man spolar av botten innan man målar på det nya lagret färg. Nackdelarna är något högre bränsleförbrukning på grund av friktion i vattnet, samt det faktum att den släpper färg. Skulle du ta ett dopp och dra med handen längs botten på båten får du sannolikt färg på handen. Vid torrsättning har bandet från subliften ibland dragit med sig färg upp på friborden för oss, men detta har vi enkelt polerat bort.

På motorbåten har vi däremot en hård bottenfärg för både ost- och västkustbruk, International Trilux Hard Antifouling. Denna färg kräver lite mer förarbete än den självpolerande färgen vi använder på segelbåten, men i gengäld ger den en lägre friktion i vattnet, vilket i sin tur ger en lägre bränsleförbrukning. En annan fördel är att den inte kladdar av sig. 

 

Skulle man vilja byta från hård färg till en självpolerande färg går det bra. Det går däremot inte att måla en hård bottenfärg direkt på en självpolerande bottenfärg, då skulle den släppa direkt. Därför ska man ta bort all löst sittande färg med hjälp av antingen en högtyckstvätt, skrapa eller sandpapper. Efter det går det bra att måla på en hård bottenfärg.


2. Förberedelser

Segelbåten:


Som nämnt tidigare kräver inte den självpolerande färgen mer förberedelser än att vi spolar av botten med en högtryckstvätt, med fördel redan vid upptagning av båten på hösten, när havstulpanerna fortfarande är mjuka. Ibland har vi fått påväxt ovanpå rodret, skulle dessa inte försvinna vid avspolning kan de våtslipas bort med grovt slippapper och lite vatten. När vi tvättar båten använder vi Abnet rengöringsmedel. Den kan spädas beroende på hur smutsig båten är. Vid vårrustning använder vi spädningen för djuprengöring, 10% rengöringsmedel och resten vatten. För rengöring under säsong rekommenderas 5% rengöringsmedel, eller ännu mindre.


Efter avspolning / tvätt av botten brukar vi tejpa längs vattenlinjen och maskera de ställen på båten som inte ska ha någon bottenfärg på sig. Detta kan t.ex. vara logg och lod-givare och anoder. Här använder vi oss oftast av TESA maskeringstejp för utomhusbruk (den blå), men det finns billigare alternativ som också fungerar bra, som den orangea vattenlinjetejpen från Monta. Den sistnämnda rekommenderar vi att man plockar bort ganska snart efter att man målat klart, medan Tesa-tejpen kan sitta kvar ett tag efteråt utan problem.

Motorbåten:


Motorbåten tvättade vi först av med båtschampo och vatten. Därefter våtslipade vi botten med en grovskrubber och lite vatten, för att rugga upp den gamla ytan något samt för att få bort några enstaka havstulpaner. Vi våtslipar för att slippa dammet som annars blir.


Därefter ser processen likadan ut som för segelbåten, tejpa vattenlinjen och maskera ytor som inte ska ha någon bottenfärg.

3. Dags att måla botten

Efter tvätt och maskering är det dags att börja måla. Det kan bli kladdigt och ångorna från färgen är ganska starka, så handskar, munskydd och glasögon kan vara bra. Vi brukar alltid öppna färgburkarna med en platt skruvmejsel, vi använder den för att bända upp locket i ett kryss, tills det lossnar. Därefter använder vi en rörpinne för att röra ut färgen, färgen i burkarna brukar ofta (läs alltid) ligga i botten av burken, så se till att röra ut den ordentligt. 


Därefter häller vi över lite färg i ett färgtråg, och använder sedan en liten roller för att stryka på färgen i tunna skikt, jämnt över hela ytan. Vi brukar börja i aktern och jobba oss framåt från varsin sida av båten. Vinnaren av “sten sax påse” får jobba på sidan som står i solläge ;-)

4. Bra att tänka på

  • Bottenfärger är gjorda för olika typer av vatten. Kom ihåg att välja en färg som passar det vatten du befinner dig i. Ofta står det om färgen är anpassad och godkänd för ostkust, västkust eller Mälaren.
  • Det går ofta åt en del rollerhuvuden, köp gärna fler så du slipper måla med en söndertrasad roller i slutet.
  • Avsluta alltid med att måla undersidan av kölen, då rollern har en tendens att bli skitig om man råkar rolla mot marken / gruset. På så sätt slipper du "förbruka" en fin roller för tidigt. 
  • Måla under stöttorna genom att försiktigt flytta på dessa en i taget. Det är också vanligt att man stryker på ett lager under stöttorna precis innan sjösättning, då båten hänger i subliften. Det brukar vi tycka är smidigt. 
  • När du rollar nära vattenlinjen (kant i kant med tejpen), vänd rollern på högkant (se bild), med "handtags-sidan" nedåt så blir det enklare att få en jämn kant.

5. Inköpslista till SeaSea

  • Båtschampo

  • Skrubb-borste

  • Hink

  • Bottenfärg anpassad för din båt och vattnet du befinner dig i

  • Grovskrubber eller grovt slippapper (t.ex. P120)

  • Maskeringstejp / vattenlinjetejp 

  • Färgtråg

  • Roller och flera rollerhuvuden

  • Eventuellt pensel för detaljer

  • Rörpinne

  • Munskydd

  • Skyddshandskar

  • Skyddsglasögon

Följ oss gärna på sociala medier: 

Instagram: @sailingyachtally  https://www.instagram.com/sailingyachtally/

YouTube: @sailingyachtally https://www.youtube.com/channel/UCKjBK5NH8zTQVQt8TM_SM5w