Att välja propeller
Första kategorin är hur många blad propellern skall ha, här
gäller en enkel formel.
Treblad = bra balans, små vibrationer och maximal toppfart.
Fyrblad = bättre grunddrag på låga
varvtal men med något mindre toppfart.
Hur gör jag som båtåkare för att få fram rätt propeller?
När du åker till din butik, ta med den gamla propellern om möjligt.
Försök ta reda på maxvarvtalet som din motor önskar.
Vad har du själv haft för varvtal vid max gaspådrag (vid normallast)?
Valet av propeller utgår alltid efter den befintliga propellern som sitter på
ditt ekipage.
Båtsäljaren/tillverkaren har en gång i tiden anpassat rätt propeller för rätt
båtmodell, det är bara små utombordare som säljs med en s.k. ”standard
propeller”.
Det är båtens form, gångläge i vatten, skrovvinkel, aluminium eller
glasfiberskrov, typ av motor, montagehöjd av utombordare, hästkraftsantal etc.
Allt detta styr vilken propeller som är bäst för just din båt.
Om du inte vet några fakta kring din gamla propeller?
Flera utombords tillverkare jobbar med olika växelhus för
att få en så optimal mix till olika båtekipage. Ex. Mercury 40-60hk har ett
normalt växelhus eller ett kraftigare växelhus (Command Thrust, Big Foot), när
du väljer en propeller så måste du veta vilket växelhus du har annars kommer
propellern inte passa/fungera. Samma sak gäller vissa Yamahamodeller som har
ett normalt växelhus eller en större modell High Thrust.
Vad som skiljer dessa modeller år är hubbens diameter, dvs navets diameter.
Detta mått står aldrig utsatt på en propeller utan det är av vikt att veta
vilken typ av motor/växelhus man har för att slå i rätt listor för de olika
modellerna.
Är prioriteringen snabb acceleration eller max toppfart? Snabb acceleration får
du med en fyrbladig propeller, max toppfart med en trebladig.
Se alla propellrar här!